Stappenplan – Jeugdopleiding in detail

Voor de jeugd tot 14 jaar hebben we het behalen van Handicap 54/GVB in 5 stappen verdeeld; bij elke stap hoort een te behalen taslabel/pasje.
Hieronder staan voor elk taslabel/pasje de vereisten opgenomen. Vanaf niveau Birdie hebben we bij deze vereisten ook ‘de vaardigheid in de baan’ benoemd. Uiteindelijk is dit het doel; dat kinderen zelfstandig, in een goed tempo, rekening houdend met de medespelers in de baan en met respect voor de baan, 9 of 18 holes kunnen golfen.
De vaardigheid in de baan is gedefinieerd voor het spelen vanaf de paarse en lichtblauwe tees en bij Golfbaanpermissie ook vanaf de oranje tee. Indien deze tees niet aanwezig zijn in de baan, kunnen de afstanden van de paarse en lichtblauwe tees natuurlijk ‘vertaald’ worden naar de eigen baan (of Par-3 baan).

Op naar Handicap 54

De jeugdopleiding van de Rijsbergse Golfclub De Turfvaert leidt uiteindelijk op tot het behalen van “Handicap 54”. Dit is het startniveau van iedere recreatieve golfer (ook volwassenen) voor het lopen van reguliere rondes van 9 of 18 holes in de baan. Op dat moment moeten kinderen zelfstandig, in een goed tempo, rekening houdend met de medespelers en met respect voor de baan, een ronde kunnen lopen.

Deze “handicap” wil in het kort zeggen dat de speler op een ronde van 18 holes 3 slagen per hole extra krijgt om de bal in de hole te krijgen (3 x 18 = 54). Dit ten opzichte van het aantal doelslagen van de betreffende hole (3, 4 of 5). Naarmate het niveau van de speler toeneemt, gaat deze handicap omlaag en krijgt de speler dus minder extra slagen per ronde.

Jeugdspelers die al beschikken over deze handicap zijn ook welkom en kunnen met de jeugdopleiding hun vaardigheden verder verbeteren. Bij de jeugdopleiding hoort ook theoretische kennis die afhankelijk van de leeftijd van de speler mondeling of schriftelijk getoetst wordt.

Afhankelijk van het niveau spelen jeugdspelers in de baan vanaf verschillende afslagplaatsen (tees), met verschillende afstanden tot de hole. Dat kan zijn de lichtblauwe tee (dichtst bij de hole), de paarse of de oranje. Voor volwassenen zijn er de rode, blauwe, gele en witte tee.

In vijf stappen naar resultaat

De opleiding voor jeugd zonder golfervaring is grofweg onder te verdelen in vijf stappen, die in een periode van enkele jaren doorlopen worden. Bij afronding van één van de stappen krijgt de jeugdspeler een aantekening en een fysiek bewijs (bijvoorbeeld een taslabel) dat de betreffende fase is afgerond.

De stappen omvatten globaal het volgende:

1) Na ongeveer 3 maanden:

• Je beheerst de basisbeginselen van het putten, het chippen en de swing.
  • Je beheerst de basisregels om veilig op en rond de baan te spelen;
  • Je kent de term Fore!;
  • Je weet je weg te vinden op de club en weet bij wie je moet zijn voor vragen.

2) Na ongeveer 6 maanden:

• Je hebt verder geoefend met het putten, het chippen en de swing;
  • Je kunt in de meeste gevallen zo’n 50 meter rechtdoor slaan;
  • Je weet alles over pitchmarks repareren, bunkers harken en ballen zoeken;
  • Je weet dat tempo in de baan en goed doorspelen en lopen belangrijk zijn;
  • Je hebt je met filmpjes en/of boeken verdiept in de belangrijkste golfregels.

3) Na ongeveer 12-24 maanden:

• Je hebt nog meer geoefend met het putten, het chippen en de swing;
  • Je weet ook hoe je uit een bunker moet slaan;
  • Je kunt in de meeste gevallen zo’n 75 meter rechtdoor slaan;
  • Je herkent de verschillende (water)hindernissen in de baan met bijbehorende kleur van de paaltjes;
  • Je hebt je verder verdiept in de belangrijkste golfregels, bijvoorbeeld rondom strafslagen, oppakken en plaatsen van de bal en provisionele ballen;
  • Je kunt een ronde lopen vanaf de lichtblauwe of paarse tee en daarbij 18 stablefordpunten halen, op basis van 3 resp. 4 extra slagen per hole.

4) Daarna:

• Je kunt de regels goed in de praktijk toe passen en hebt het golfregelexamengehaald;
  • Je kunt een ronde lopen vanaf de paarse tee en daarbij 18 stablefordpunten halen, op basis van 3 extra slagen per hole.

5) Tenslotte: Handicap 54

• Je kunt een ronde lopen vanaf de oranje tee en daarbij 18 stablefordpunten halen, op basis van 3 extra slagen.