Opteeën met Pascal de Wild

Ik ben Pascal de Wild, 48 jaar, werkzaam in een uitdagende presales functie bij NetApp in Nederland.

Ik ben lid van de wedstrijdcommissie, de Handicap en Regel commissie en een van de vele mentoren op de Turfvaert. In de wedstrijdcommissie denk ik mee over de honderden wedstrijden die we als vereniging organiseren. Als onderdeel van de Handicap en Regel commissie heb ik de cursus en het examen voor Club Referee met succes afgerond, waardoor ik een soort van officiële vraagbaak voor regels ben binnen de vereniging. En er zijn al legio mentoren voorbij gekomen in deze rubriek, maar in die taak probeer ik beginnende golfers enthousiast te krijgen voor het spel en de vereniging!

Oef, dat is een goede. Ik denk de mogelijkheid om bij te dragen aan een leukere en betere vereniging voor iedereen. Elke keer als we iets tegenkomen wat verbetering kan gebruiken, proberen we dat in overleg te verbeteren.

Je krijgt een kijkje in de keuken van een vereniging. Daarmee krijg je niet alleen inzicht in waarom dingen soms zijn zoals ze zijn, maar heb je ook de mogelijkheid om iets te veranderen als dat nodig is.

Het leukste aan het golfspel is ‘die ene slag’ die je elke ronde wel hebt, waardoor je het gevoel hebt dat je het echt wel kan. Dat je ook gewoon, net als die mannen en vrouwen op televisie, het spelletje onder controle hebt. Het meest frustrerende aan het golfspel zijn die overige slagen in die ronde, waardoor je weer in het besef komt, dat je wellicht je dagelijkse werk nog maar niet moet opzeggen. En natuurlijk het mooiste is, hoe frustrerend een rondje ook was, morgen willen we weer!

Beide…. Natuurlijk kom ik naar de golfbaan om een rondje te golfen. Gezellig in de baan met leuke mensen. Maar golfen is ook een sociale aangelegenheid. Dus het napraten en gezellig kletsen op het terras hoort er voor mij toch ook echt bij.

Allemaal parren. Want dan heb je tenminste het idee dat je het die ronde onder controle had. Die hole-in-one is geluk. Allemaal parren is kunde…. Maar of een van beide ooit gaat lukken, wie weet?

Dat ligt aan het moment. Het spelen in een echte wedstrijd is zeker leuk, maar de hoofdmoot voor mij is altijd gezelligheid en lol. Dat wil niet zeggen dat het niet serieus is en dat het er soms om spant. Maar als het niet gezellig is, dan denk ik dat niet zou kunnen genieten van dat rondje met allemaal parren.

Als ik dan mijn gedachten langs al die golfers laat gaan, dan denk ik toch Viktor Hofland. Hij heeft zo’n bijzonder spel, zo’n veerkracht. Daar zou ik graag van leren, hoe hij altijd met die lach op zijn gezicht kan spelen

Ik heb een heleboel banen in mijn hoofd waar ik zeker wel eens zou willen spelen. Een van de grote banen in de grote toernooien lijkt me geweldig. Daarbij gok ik dat ik er met HEEL VEEL slagen vanaf zal komen, maar het gevoel van die mooie omgevingen. Maar daarmee is het antwoord ook: eigenlijk is bijna elke golfbaan wel een mooie baan en hebben we toch een geweldige sport!

Ik geef de tee graag door aan Jeroen Vlug.