Opteeën met Pieter Huijsmans

Pieter Huijsmans, 73 jaar geleden geboren in Breda, maar al 50 jaar woonachtig in Etten-Leur. Vanwege mijn werkzaamheden naar Etten-Leur verhuisd omdat we hier via de werkgever sneller aan een woning konden komen. Getrouwd met Margreet, ook enthousiast golfer. Wij hebben 3 kinderen en 8 kleinkinderen in de leeftijd van 2 tot 18 jaar. Een gezellige boel wanneer we allemaal bij elkaar zijn.

Ik ben bijna vanaf het begin bij de Handicap & Regel Commissie. Een exacte datum heb ik niet, maar het zal 2010 of 2011 zijn. Destijds werden er nog qualifying rondes gelopen waarbij een zogenaamde Q-kaart moest worden ingeleverd. Voor de controle en verwerking van deze kaarten zocht men nog iemand omdat mijn voorganger ermee stopte. Omdat ik altijd in de administratie heb gewerkt, leek mij dit wel wat.

Verenigingen kunnen alleen naar behoren functioneren  als er genoeg vrijwilligers zijn en zo kon ik mijn steentje bijdragen. Bijkomende taken zijn voor mij het assisteren bij de Regel examens en de jaarlijkse baaninspectie. Verder alle mogelijke taken die eventueel voorbijkomen.

Het mooiste is wanneer je na het examen kunt meedelen dat iedereen is geslaagd. Er gaat dan een zucht van verlichting door de zaal en je ziet allemaal blije gezichten. Een enkele keer gaat het ook wel eens fout. Blijkbaar zijn veel mensen toch nog gespannen wanneer zij dit examen moeten afleggen.

Zoals ik al zei, kan een vereniging alleen goed functioneren met voldoende vrijwilligers. Je helpt de vereniging enorm en, in mijn geval, maakt het toekomstige golfers blij en enthousiast bij het behalen van het GVB.

In het verleden ben ik ook nog actief geweest als Mentor en heb ik als Marchal rondgereden. Dat werd me allemaal te veel; het kostte teveel tijd. Ik heb namelijk ook nog andere hobby’s zoals muziek maken en hardlopen (tegenwoordig wandelen). En we passen nog op, één dag in de week op de twee jongste kleinkinderen.

Het is sowieso leuk om te gaan golfen en iedere keer begin ik weer vol goede moed aan een nieuwe ronde. En als het dan goed gaat, kom je met een blij en trots gevoel in het clubhuis. Maar dikwijls is het ook frustrerend, wanneer je weer in de grond slaat bij een chip of wanneer je weer niet uit die bunker kunt komen.

Ik kijk regelmatig naar de golfzender en dan lijkt het allemaal zo makkelijk en eenvoudig. Maar niet bij mij en dat hoort blijkbaar allemaal bij het spel op mijn niveau. En het mooiste van alles is dat je na zo’n mindere, frustrerende, ronde toch weer enthousiast bent voor de volgende keer. Dan zal het beslist beter gaan.

Hole 9 (of hole 18) is prima. Maar na 18 holes is het altijd weer lekker om even na te kaarten en een lekker pilsje of wijntje te drinken. Koffie mag ook. Heerlijk om even te evalueren met elkaar wat er wel en wat er niet goed is gegaan.

Ik wil wel een kaart waarop 1 hole-in-one staat en de rest double bogeys. De hole-in-one is meestal toch maar eenmalig en dat vind ik prima. Maar ik zou hem wel een keer willen hebben. Daarna liever allemaal parren, dat is goed voor m’n handicap.

Ik ben zeker een recreatieve golfer. Ik vind het leuk om bijvoorbeeld aan de mix mee te doen of aan de maandmedal. Maar alleen omdat dit leuke wedstrijden zijn en je een keer met iemand anders kunt golfen. Ik zie dit niet persé als wedstrijd. Misschien zou ik er anders naar kijken, als m’n handicap iets lager zou zijn.

Ik zou wel een keertje met Joost Luijten willen lopen. Maar dan meer om naar zijn spel en zijn rituelen te kijken. En misschien zou hij me nog wat bruikbare tips kunnen geven.

Ik ben niet iemand die zich elke hole van een baan herinnert en iedere golfbaan heeft wel iets aparts. Ik heb op verschillende banen in België, Duitsland, Frankrijk, Turkije, Spanje en Portugal gespeeld. Allemaal mooie banen. Maar ook in Nederland zijn zeker prachtige golfbanen.

Ik geef het stokje door aan Jack Jongenelis.